Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

Kasvatuskeskustelut ja kurinpidollisten keinojen käyttö

Koulussa käytetään puuttumiskeinoja, kurinpidollisia menettelyitä ja kurinpitorangaistuksia. Kurinpidollisten keinojen käyttö alkaa aina oppilaan kuulemisella ja teon yksilöimisellä. Oppilaalla tulee olla mahdollisuus selittää toimintaansa ja antaa perustelut käytökselleen sekä oikaista mahdollinen väärinymmärrys. Oppilaan kuuleminen tehdään ennen kuin asiasta ilmoitetaan vanhemmille. Oppilashallinto-ohjelmaa käytetään pedagogisten ja kurinpidollisten merkintöjen kirjaamiseen koulun ohjeistamalla tavalla niin, että se tukee opetusta ja kasvatusta sekä koulun ja kodin välistä yhteistyötä.

Kotitehtävien laiminlyönti

Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan määrätä työpäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan tehtäviään. Mikäli tehtävien laiminlyönti on toistuvaa, opettaja kutsuu huoltajat henkilökohtaiseen tapaamiseen. Syyt kotitehtävien toistuvaan laiminlyöntiin selvitetään ja oppilaalle annetaan tarvittaessa tehostettua tukea sekä tarjotaan oppilashuollon tukitoimia. Kotitehtävien laiminlyönti kirjataan opettajan muistiinpanoihin siten, että kirjaukset ovat tilastoitavissa.

Kasvatuskeskustelu

Kasvatuskeskustelu on ensisijainen tapa puuttua oppilaan epäasialliseen käyttäytymiseen.Kasvatuskeskustelun tarkoituksena on vuorovaikutusta kehittämällä vähentää häiriökäyttäytymistä ja koulun sääntöjen rikkomista. Keskustelun avulla lisätään oppilaan vastuunottoa omasta käyttäytymisestä sekä autetaan häntä ymmärtämään tekojen seurauksia ja miettimään vaihtoehtoisia toimintatapoja. Kasvatuskeskustelun avulla vahvistetaan oppilaan osallisuutta hyvän ja turvallisen koulupäivän luomisessa sekä muistutetaan koulun arvojen noudattamisen merkityksestä kaikkien hyvinvoinnille.

Kasvatuskeskustelun avulla puututaan välittömästi oppilaan rikkomukseen, pohditaan rikkomuksen seuraamuksia ja autetaan oppilasta noudattamaan paremmin koulun sääntöjä. Keskustelun avulla vahvistetaan kasvatuskumppanuutta huoltajien kanssa.

Kasvatuskeskusteluja käydään ensisijassa järjestyssääntöjen rikkomiseen liittyvissä tilanteissa esim.

Kasvatuskeskustelua ei käydä vakavammissa rikkomuksissa kuten koulukiusaamiseen liittyvissä tapauksissa (henkinen tai fyysinen), toisen omaisuuteen kajoamisessa tai päihteiden käyttötilanteissa.

Kasvatuskeskusteluja käydään kaikilla vuosiluokilla oppilaan ikä ja kehitystaso huomioonottaen.Kasvatuskeskustelu voidaan järjestää kerralla tai useammassa osassa koulupäivän aikana tai sen ulkopuolella. Sen kesto voi olla enintään kaksi tuntia. Kasvatuskeskustelu toteutetaan ajankohtana, jolloin oppilaan ei tarvitse olla poissa opetuksesta. Kasvatuskeskustelun voi määrätä opettaja tai rehtori.

Kasvatuskeskustelua johtava opettaja ottaa rikkeen tapahduttua pääsääntöisesti samana päivänä asian esille oppilaan kanssa. Keskustelua käyvä opettaja ei välttämättä ole sama opettaja, joka on havainnut rikkomuksen. Kasvatuskeskustelu kirjataan wilmaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin. Keskustelussa oppilas kertoo mitä hän on tehnyt, mistä rikkomus johtui sekä pohtii mikä tilanteessa meni väärin. Oppilaan kanssa keskustellaan ja sovitaan, mikä on oikea toimintamalli vastaavissa tilanteissa jatkossa. Lisäksi sovitaan mitä seuraa, jos rikkomus toistuu. Oppilas soittaa huoltajalle koulun puhelimesta ja kertoo mitä koulussa ja kasvatuskeskustelussa on tapahtunut, jonka jälkeen opettaja lyhyesti keskustelee huoltajan kanssa. Jos huoltajaa ei tavoiteta, oppilas kirjoittaa selvityksen asiasta ja vie sen samana päivänä vanhempien allekirjoitettavaksi.

 

Jälki-istunto

Opettaja voi määrätä jälki-istunnon oppilaalle, joka häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti.Jälki-istunnossa voidaan teettää kirjallisia tai suullisia tehtäviä, harjoituksia ja tehtäviä, jotka ovat kasvatusta, opetusta ja kehitystä tukevia, oikeassa suhteessa oppilaan tekoon tai laiminlyöntiin sekä ikä ja kehitystaso huomioon ottaen oppilaalle sopivia. Oppilas voidaan myös velvoittaa istumaan hiljaa jälki-istunnon ajan. Jälki-istunto järjestetään ajankohtana, jolloin oppilas ei joudu olemaan poissa opetuksesta tai muusta opetussuunnitelman mukaisesta toiminnasta. Jälki-istunto järjestetään valvottuna ja sen kesto voi olla maksimissaan 2 tuntia. Jälki-istunto kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajalle.

 

Opetustilasta poistaminen

Oppilas voidaan määrätä poistumaan opetustilasta jäljellä olevan oppitunnin tai tilaisuuden ajaksi, mikäli hän käyttäytyy häiritsevästi. Oppilasta ensin kehotetaan olemaan häiritsemättä tilannetta. Opetustilasta poistamismääräyksen voi antaa opettaja tai rehtori. Opetustilasta poistettua oppilasta ei saa jättää ilman valvontaa. Opetustilasta poistaminen kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajalle. Oppilaalle tarjotaan oppilashuollon tukitoimia.

Tarvittaessa oppilaan poistamisessa saa käyttää sellaisia välttämättömiä voimatoimia, jotka voidaan pitää Perusopetuslain mukaisesti tilanteen kokonaisarvioinnin kannalta puolustettavina. Mikäli poistamisessa on käytetty voimatoimia, niistä tehdään erillinen selvitys, joka toimitetaan opetuksen järjestäjälle. Huoltajaan tehdään henkilökohtainen yhteydenotto aina, jos on jouduttu käyttämään voimatoimia.

 

Opetukseen osallistumisen epääminen

Oppilaan opetukseen osallistuminen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos oppilas on väkivaltainen tai uhkaava tai jos opetus vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan käyttäytymisen takia. Opetukseen osallistumisen jäljellä olevan koulupäivän ajaksi voi evätä rehtori. Opetukseen osallistumisen epäämisestä ilmoitetaan huoltajalle henkilökohtaisella yhteydenotolla ja huoltajan kanssa sovitaan oppilaan kotiin menosta. Oppilasta valvotaan siihen saakka, kunnes hän lähtee kotiin huoltajan kanssa sovitulla tavalla. Opetukseen osallistumisen epääminen kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin ja asiasta tehdään tarvittaessa ilmoitus koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanosta vastaavalle viranomaiselle. Oppilaalle tarjotaan oppilashuollon tukitoimia.

Tarvittaessa oppilaan poistamisessa saa käyttää sellaisia välttämättömiä voimatoimia, jotka voidaan pitää Perusopetuslain mukaisesti tilanteen kokonaisarvioinnin kannalta puolustettavina. Mikäli poistamisessa on käytetty voimatoimia, niistä tehdään erillinen selvitys, joka toimitetaan opetuksen järjestäjälle.

 

Vahingoittavat aineet ja esineet, haltuunotto-oikeus

Oppilas ei saa tuoda kouluun eikä pitää hallussaan päihteitä eikä turvallisuutta tai omaisuutta vahingoittavia esineitä. Tällaisia ovat mm. teräaseet sekä opetusta häiritsevät laitteet. Mikäli oppilaalla on hallussaan kielletty tai opetusta häiritsevä asia tai esine, opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa esine haltuunsa. Oppilasta pyydetään luovuttamaan esine vapaaehtoisesti opettajalle säilytettäväksi. Jos oppilas ei kehotuksesta huolimatta anna kyseistä esinettä tai ainetta, opettajalla on oikeus poistaa oppilas luokasta tai vaarallisen esineen ollessa kyseessä käyttää välttämättömiä voimakeinoja.Häirinnän on oltava tosiasiallista, pois ei voi ottaa mahdollisesti häirintää aiheuttavaa esinettä tai ainetta.Esineiden haltuun ottamisessa noudatetaan hienotunteisuutta ja kunnioitetaan henkilökohtaista koskemattomuutta ja yksityisyyttä mahdollisimman pitkälle. Toimenpiteillä ei puututa oppilaan yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan ja turvallisuuden varmistamiseksi.

Kun esine otetaan haltuun, siitä ilmoitetaan huoltajille henkilökohtaisella yhteydenotolla. Häirintään käytetty esine luovutetaan takaisin oppilaalle tai huoltajalle viimeistään työpäivän päättyessä. Huoltajalle luovutetaan alaikäiseltä pois otetut tupakkatuotteet ja alkoholi sekä tuotteet, joiden luovuttamisen ei arvioida olevan turvallista alaikäiselle. Mikäli kyseessä on laissa kielletty esine ja oppilaalla ei ole oikeutta pitää sitä hallussaan, esine luovutetaan poliisille tai muulle laissa säädetylle viranomaiselle. Huumeet, aseet, ammukset, kaasusumuttimet ja räjähteet luovutetaan poliisille välittömästi. Ennen luovuttamista esineet ja aineet säilytetään oppilaan nimellä ja haltuunottopäivällä merkittynä. Vahingoittavan aineen tai esineen haltuunotosta tehdään erillinen selvitys ja toimenpide kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin. Jos huoltaja ei kolmen kuukauden kuluttua haltuunotosta nouda esinettä tai ainetta, se voidaan todisteellisesti hävittää. Esineen tai aineen hävittäminen kirjataan.

Oppilaan tarkastaminen

Opettajalla ja rehtorilla on oikeus tarkastaa oppilaan tavarat, mikäli on ilmeistä, että oppilaalla on hallussaan sellainen kielletty tai vaarallinen esine, jolla voidaan vaarantaa omaa tai toisten turvallisuutta ja oppilas kieltäytyy pyynnöstä huolimatta sitä luovuttamasta. Tarkastusta ei saa tehdä ilman, että on perusteltu syy epäillä kielletyn aineen tai esineen hallussapitoa.Tarkastusoikeus koskee oppilaan mukana olevia tavaroita (mm. kassit ja penaalit) ja oppilaan hallinnassa olevia koulun säilytystiloja (mm. kaapit ja pulpetit). Myös oppilaan vaatteet voidaan tarkastaa päällisin puolin (taskut ja lompakot). Oppilaalle ja huoltajalle on ilmoitettava tarkastuksen syy ja sen perustelu. Suositeltavaa on olla yhteydessä huoltajaan ennen toimenpidettä, jos se on mahdollista.

Tarkastamisessa ei puututa oppilaan yksityisyyteen enempää kuin on välttämätöntä opiskelurauhan ja turvallisuuden varmistamiseksi.Tarkastamisessa noudatetaan hienotunteisuutta ja kunnioitetaan henkilökohtaista koskemattomuutta ja yksityisyyttä mahdollisimman pitkälle.Tarkastaminen tulee suorittaa siten, että muita henkilöitä ei ole näköetäisyydellä. Laukkua tutkittaessa sen sisältöä ei pidä paljastaa muille. Tarkastusta tehtäessä ei ole oikeutta esineen tai aineen pois ottamiseen oppilaan tai opiskelijan vaatetuksen ja ihon väliseltä alueelta edes silloin, kun sijainnista on varma tieto. Tällöin pois ottaminen kuuluu aina poliisille.Samoin poliisille kuuluu aina vaatteiden päällisin puolin tunnustelu erogeeniseksi luokiteltavien alueiden kohdalta. Näiden alueiden tunnustelu hienotunteisuuden vastaista ja kielletty koulun henkilöstöltä. Tarkastamisessa ei saa käyttää voimakeinoja.

Tarkastajan tulee olla oppilaan kanssa samaa sukupuolta. Tarkastuksessa tulee olla läsnä tarkastajan lisäksi toinen täysi-ikäinen koulun henkilökuntaan kuuluva. Oppilaan pyynnöstä tarkastuksessa tulee olla läsnä hänen valitsemansa koulun henkilökuntaan kuuluva, jos tämä on saapuvilla.

Näistä vaatimuksista voi poiketa, mikäli asian kiireellinen luonne ja turvallisuus ehdottoman välttämättömästi sitä vaativat.

Oppilaan tarkastaminen kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin.

 

Oppilaan tekemä vahinko

Oppilaan tekemään vahinkoon sovelletaan vahingonkorvauslakia. Oppilaalla on velvollisuus korvata tai siivota aiheuttamansa vahinko. Tekijä on oltava varmuudella tiedossa ja yksilöitävissä. Koulun opettaja tai rehtori voi kasvatuksellisista syistä määrätä oppilaan puhdistamaan tai uudelleen järjestämään koulun omaisuuden, jonka tämä on tahallaan tai huolimattomuuttaan liannut tai saattanut epäjärjestykseen. Tehtävää ei saa laittaa ajankohtaan, jolloin oppilas joutuisi olemaan poissa opetuksesta. Tehtävä ei saa olla vaarallinen eikä liian raskas. Työtä valvotaan, siihen annetaan riittävä opastus ja välineet. Rike ja seuraamus kirjataan kirjataan wilmaan, koulun rangaistuskirjaan tai muuhun soveltuvaan rekisteriin ja siitä ilmoitetaan oppilaan huoltajalle. Seuraamus saa kestää enintään kaksi tuntia.

 

Koulumatkalla tapahtunut häirintä

Koulun opettaja tai rehtori ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta tai väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle. Koulun järjestyssäännöt eivät ole voimassa koulumatkalla eikä koululla ei ole toimivaltaa antaa kurinpitomenettelyitä koulumatkoilla sattuneista tapahtumista. Koulun henkilökunta tukee huoltajia tarjoamalla esimerkiksi psykologin tai kuraattorin osaamista tueksi asian kokonaisvaltaiseen selvittämiseen.

 

Kirjallinen varoitus

Rehtori voi määrätä oppilaalle kirjallisen varoituksen, mikäli oppilas toistuvasti häiritsee opetusta tai muuten rikkoo koulun järjestystä taikka menettelee vilpillisesti ja mikäli muut kurinpitotoimet eivät ole tuottaneet tulosta. Ennen varoituksen antamista kuullaan oppilasta ja huoltajaa. Kirjallinen varoitus on kurinpitorangaistus, josta tehdään hallintopäätös ja siihen liitetään valitusosoitus. Päätöksessä yksilöidään mistä syystä kirjallinen varoitus annetaan ja päätös annetaan huoltajalle kirjallisesti tiedoksi. Kirjallisen varoituksen antaminen annetaan tiedoksi koulun sijaintikunnan sosiaalihuollon toimeenpanosta vastaavalle viranomaiselle ja oppilaalle tarjotaan oppilashuollon tukitoimia.

 

Määräaikainen erottaminen

Oppilaan voi erottaa määräaikaisesti koulusta mikäli perusopetuslaissa mainitut edellytykset täyttyvät. Oppilaan rikkomuksen tulee olla vakava ja oppilas jatkaa epäasiallista käyttäytymistä jälki-istunnon tai kirjallisen varoituksen saatuaan. Määräaikaiseen erottamiseen johtanut teko tai laiminlyönti yksilöidään, oppilasta kuullaan ja tarvittaessa hankitaan muu tarpeellinen selvitys. Ennen kurinpitorangaistuksen antamista on oppilaan huoltajalle varattava tilaisuus tulla kuulluksi. Erotetulle oppilaalle laaditaan henkilökohtainen opintosuunnitelma ja hänelle järjestetään opetusta, joka estää häntä jäämästä jälkeen opetusryhmänsä edistymisestä. Oppilaalle tarjotaan oppilashuollon tukitoimia. Oppilas voidaan erottamisen ajan velvoittaa saapumaan tiettyyn paikkaan opetuksen saamista varten tai opetus voidaan järjestää sähköisten oppimisympäristöjen avulla. Erottamisen pituus voi olla enintään 3 kuukautta. Määräaikaisesta erottamisesta päättää opetustoimesta vastaava monijäseninen toimielin perusopetuslain mukaisesti lastensuojelulaki huomioonottaen. Kun oppilas on käyttäytynyt niin väkivaltaisesti tai uhkaavasti, että toisen oppilaan tai koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän henkilön turvallisuus on kärsinyt tai vakavasti vaarantunut, ja on olemassa ilmeinen vaara, että väkivaltainen tai uhkaava käyttäytyminen toistuu, määräaikainen erottaminen voidaan panna täytäntöön sen estämättä, ettei päätös ole lainvoimainen.